یکشنبه / ۷ دی / ۱۴۰۴ Sunday / 28 December / 2025
×
کتاب‌خوان عالی‌قدر
نقش‌آفرینی یک تقریظ در مهندسی فرهنگی

کتاب‌خوان عالی‌قدر

قیام خاموش
گاهی که باید سلاح قلم را کنار گذاشت

قیام خاموش

حکمرانی فرهنگی در عصر شبکه‌های مجازی
بازطراحی رابطه حکمرانی و جامعه در زیست‌جهان شبکه‌ای

حکمرانی فرهنگی در عصر شبکه‌های مجازی

از مناسک‌گرایی به معنویت جامعه‌گرا

بازتعریف یک جشن بزرگ

امروزه مناسک‌گرایی در برخی رویدادهای مذهبی مانع از فهم عمیق و انتقال پیام‌های اصلی دین شده است؛ تردیدی نیست که مناسک، بخش مهمی از باورها و کنش‌های زیبای دین‌ورزان هستند و کارکردهای مثبت فراوانی دارند؛ منابع وحیانی نیز بر ارج و اجر آنها تاکید دارند؛ اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که گاه لایه‌های معرفتی و تجربه‌های ناب معنوی آنها زیر تأثیر اموری دیگر مانند سرگرمی، لذت، عادت و... قرار گیرد.

جشن غدیر، یکی از بزرگ‌ترین مناسک شیعی است که باید بر بستری از معانی و ارزش‌های الهی برگزار شود؛ نه صرفا مراسمی ظاهرگرایانه مثلا مانند صرفا جشنی سنتی در تحویل سال نو. برای پرهیز و رهایی از مناسک‌گرایی در این جشن عظیم راهکارهای فراوانی وجود دارد که در این نوشته، به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

بازتعریف یک جشن بزرگ

تبیین عمیق مفاهیم غدیر
برگزاری جلسات آموزشی و معرفتی، کارگاه‌ها، نشست‌های علمی، تولید محتواهای بصیرت‌افزای رسانه‌ای و هنری، می‌تواند باعث بالارفتن سطح فهم عمومی نسبت به واقعه غدیر شود. در این برنامه‌ها، باید سعی شود تا تاریخچه حادثه، فلسفه ولایت، جایگاه آن در سپهر دین و پیام‌های انسان‌ساز و جامعه‌پرداز آن به صورت فراگیر و فهم‌پذیر تبیین شود. این تبیین‌ها باید بر پایه مبانی وحیانی و با استمداد از استدلال‌های منطقی و توجه به ارزش‌های اخلاقی و سیاسی پی‌ریزی شوند و همه قشرهای جامعه را در برگیرند؛ تا در نگرش‌ها و باورهای افراد تحول ایجاد شود و آنها بتوانند غدیر را نه‌تنها رویدادی تاریخی بلکه نمادی کامل از انسجام و محبت در مسیر سیر الی الله و رسیدن به تمدن نوین اسلامی بدانند.

ترویج فرهنگ اخلاقی و عملی کردن ارزش‌های دینی
در کنار آموزش‌های نظری، برگزاری برنامه‌هایی عملی که به ژرفابخشی و انتقال ارزش‌های اخلاقی و دینی منتهی شوند، بسیار اهمیت دارد؛ برای مثال، برگزاری برنامه‌های خدمت‌رسانی به نیازمندان، سازمان‌دهی خیریه‌ها و فعالیت‌هایی مبتنی بر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، در کنار مراسم شادی‌بخش و تنوع‌آفرین غدیر، می‌تواند معنای واقعی وفاداری به ولایت را نشان دهد. این نوع فعالیت‌ها، نه‌تنها پیام‌های غدیر را در قالب عمل و رفتار جامعه برجسته‌تر می‌کنند، بلکه جامعه را به سمت همبستگی و محبت واقعی سوق می‌دهند.

آموزش مستمر روحانیون و خطبای مذهبی
نقش روحانیون، مداحان و خطبای مذهبی در انتقال پیام‌های غدیر بسیار حیاتی و راهبردی است. این افراد، باید آموزش‌های مداوم، تخصصی و روزآمد مبتنی بر مفاهیم عمیق دینی و اخلاقی ببینند تا بتوانند در خطابه‌ها و سخنرانی‌های خود، محتواهای نافذ و راهگشا ارائه دهند. این آموزش‌ها باید بر نگاهی انسانی و معنوی و درعین‌حال جامعه‌گرایانه تمرکز داشته باشد تا این پیام ‌رسانه‌ای غدیر از تکرار محتواهای بی‌روح و سطحی و کلیشه‌ای خودداری کنند. نیاز است تا در دوره‌های آموزشی، مباحثی درباره جایگاه ولایت، محبت و اخلاق در زندگی روزمره و استمرار آن در چهره ولایت‌فقیه در زمان ما و نیز شیوه‌های جاری کردن ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در زندگی روزمره مردم تبیین شود؛ افزون بر آن تأکید شود که استفاده از شیوه‌های جذاب مانند داستان، شعر و مدح باکیفیت و نیز سایر ابزارها و قالب‌های ادبی و هنری در دستور کار قرار گیرد.

فراهم‌آوردن فضای پرسشگری در جامعه
ایجاد فضایی برای نگاه انتقادی و پرسشگری در جامعه، از راهکارهای حیاتی در تغییر نگرش سطحی و مناسک‌گرایانه نسبت به غدیر است. مدارس، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای فرهنگی باید چنین فضایی را فراهم آورند تا افراد بتوانند پرسش‌های و شبهه‌های خود را در زمینه اصول، فلسفه و پیام‌های غدیر مطرح کنند و پاسخ‌های معتبر و گره‌گشا دریافت کنند. این فضای گفت‌وگوی انتقادی سازنده، سبب افزایش معرفت دینی و اجتماعی و مانع از برداشت‌های ناقص و سطحی درباره این رویداد بزرگ دینی می‌شود. در این مسیر، باید به تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله در نوجوانان و جوانان توجه ویژه داشت و آنها را تشویق کرد تا با پرسش و کنجکاوی، حقیقت و پیام‌های بلند غدیر را جست‌وجو و کشف کنند.

خانواده، کانون تربیت معنوی و اجتماعی
تربیت اخلاقی و معنوی و اجتماعی در محیط خانواده، بستر اصلی پرورش نسلی ارزش‌مدار، آگاه و عاشق ولایت است. والدین، باید با الگوسازی و انتقال صحیح مفاهیم، باورهای عمیق و بلند غدیر را در دل فرزندان جای دهند و روحیه محبت، دلسوزی و همکاری را در اعضای خود تقویت کنند. برنامه‌های خانواده‌محور ازقبیل گفت‌وگوهای تدریجی و مستمر درباره مفاهیم بلند و تاریخی غدیر، برگزاری جلسات قرآنی و معرفتی در منزل و حضور خانوادگی فعال در مراسم‌های معنوی، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد انسجام و همبستگی اخلاقی و معنوی خانواده‌ها و کنشگری دینی بصیرت‌مند آنها در جامعه ایفا کند. این تربیت موثر، در نهایت، منجر به تربیت نسلی می‌شود که عمیقا باور دارد ولایت، صرفا یک شعار نیست، بلکه سبک زندگی و راهبرد اصلی در مسیر تحول فردی و اجتماعی است.

بازنگری و اصلاح ساختار سنتی مراسم
لازم است ساختارهای سنتی و ظاهری مراسم غدیر بازنگری و اصلاح شوند و ارتقا یابند؛ تا جایگاه اصلی پیام‌های بلند و انسانی آن بیش از پیش جلوه‌گر شود؛ بدین منظور می‌توان از الگوهای نوآورانه در برگزاری برنامه‌ها بهره برد، مانند برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های فرهنگی و فعالیت‌های تعاملی که در آنها، اهمیت انسانی و اخلاقی غدیر، به زبان ساده و قابل‌فهم، برای همه اقشار جامعه توضیح داده شود. همچنین این ساختار باید منعطف و فراگیر باشد و امکان مشارکت فعال اقشار مختلف جامعه را فراهم آورد؛ تا پیام غدیر نه‌تنها در قالب مراسمی صرفا فرح‌بخش و همراه با تناول میوه و شیرینی، بلکه در عمق زندگی فردی و اجتماعی مردم ریشه دواند و به‌عنوان نماد اتحاد، محبت و عدالت در فرهنگ عمومی جای گیرد.

نوشته های مشابه
آیین‌ها، امت‌ها و مسئولیت دولت دینی
درنگی بر تحلیل‌های جامعه‌شناختی مناسک دینی

آیین‌ها، امت‌ها و مسئولیت دولت دینی

دین؛ خنثی‌کننده روش‌های سرمایه‌داری
بازگشت ناخودآگاه به دین برای مقابله با الگوهای بیگانه

دین؛ خنثی‌کننده روش‌های سرمایه‌داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *